חסר רכיב

אלכסנדר סנד

אלכסנדר סנד
-
23/07/1921 - 08/09/2004
מקום לידהוולוצלאבק, פולין
שם האבחיים
שם האםיפה
שם בן/בת הזוגינקה (יונת)
שמות הילדיםיואב ז"ל, איתי, דניאל

מקום פטירהרביבים

אלכסנדר סנד

בן יפה וחיים סנדרוביץ

 

נולד בוולוצלאבק פולין בשנת 1921. בגיל 14 עלה עם הוריו ארצה. בעזרת בני עירם שהקדימו לעלות מצאה המשפחה מקום מגורים בתל-אביב.

1941-1938: תנועת הנוער העובד, ריכוז סניף ירושלים, הכשרה בגינוסר ובתל-יוסף. בשנת 1942 הצטרף לקבוצת רביבים בראשון לציון, וב-1943 בין ראשוני רביבים בנגב.

1946: יוצא בשליחות הקיבוץ המאוחד לאירופה, להימנות עם מארגני "הבריחה" וה"העפלה" שמעבירות ארצה את פליטי השואה דרך נמלי הים השחור והים התיכון. בראשית נדודים בלתי-לגליים אלה עורך על דעת עצמו גיחה לפולין, שם פוגש את ינקה (לימים יונת); השניים נישאים בשנת 1948 בארץ.

יחד עם יונת כותב את "אדמה ללא צל", הקשור קשר הדוק לרביבים בראשית דרכה ולנופלים מבין חבריה אז. כל הספרים שבאו בעקבותיו נכתבו אף הם בשניים. האחרון שבהם – העשירי במניין - "על ערמונים, טווסים ופתקים משמיים" ראה אור זמן לא-רב לפני מותו.

על ספריהם זכו השניים בפרסים ספרותיים רבים.

 

בד בבד עם מלאכת הכתיבה, וכן תרגום ועריכה, נדרש אלכסנדר לתפקידים שונים בביתו הקיבוצי ומחוצה לו: מזכירות פנים, ניהול בית-הספר, ריכוז ועדות. בתקופה שאחרי מלחמת העצמאות היה בין מובילי המאבק על הבאת המים לרביבים; ובמשך עשרים שנה לערך – עד 1987 -  מנהל הוצאת הספרים של הקיבוץ המאוחד.

 

בשנת 1973 נספה יואב, בנם הבכור של ינקה ואלכסנדר במהלך שירותו הצבאי בסיירת הצנחנים.

 

נפטר בשנת 2004 והוא בן 83.

 

בניו: יואב ז"ל, איתי, דניאל.

נכדיו: הרן, ינאי, הגר, יואב, מאיה

 

 קישור לויקיפדיה

 

קישור לאתר הפלמ"ח

חסר רכיב