רסיסי רביב רבל / מאירקה לוין
יפה עשו צוות הבית המאושר שהזמינו את אודי. א. לספר למאושרי הבית על רביב, מה קרה למפעל בשנים האחרונות ובעיקר בשנה המיוחדת שעברה, ולאן מועדות פניו בעתיד.
אנסה לתמצת את עיקרי דבריו: תחת הכותרת "רביב – תמונת מצב" הוצגה בפני הנוכחים בפגישה מצגת שפתחה במבנה המורכב של החברה: רביב היא חברה עם נוכחות גלובלית דרך הבעלות שלה על רבל – 60% ועל ארקל – 100% ומתוך כך פועלת באירופה: לוקסמבורג, פולין, רוסיה, ספרד ופורטוגל; באסיה: בסין ובקוריאה; בארה"ב: בדטרויט ובאלבאמה, ובקנדה בעיר ושמה לונדון.
המפעלים הפועלים במקומות הנ"ל, בין אם הם חברות בת של רבל ובין אם הם מפעלים של ארקל, מאפשרים לרביב לפעול קרוב ללקוחות עם כושר תמרון גדול בייצור ובשיווק. זה מה שהופך אותנו לחברה בעלת נוכחות גלובלית.
בחמש השנים האחרונות רביב עשתה תפנית בתפיסה האסטרטגית שבעקבותיה הוקמה מחלקת הפיתוח והשיווק, הושקעו מאמצים רבים בכוח אדם ובהשקעות כספיות גדולות כדי לפתח מוצרים לשוקי הרכב העולמי. לאחר שנים לא רבות יחסית של חבלי-לידה מסתמנות שתי מערכות פיתוח מוצלחות ומניבות פרי. הראשונה היא המתזים של פנסי הקסנון והשנייה – שסתומים: ברכבים יש סוגים שונים של שסתומים מלבד אלו במיכלי הדלק שעליהם אמונה רבל, וכבר פיתחנו כמה סוגים למערכת הבלמים.
שתי המערכות הללו הן מנועי צמיחה מצוינים לפרויקטים נוספים. במתזים יש כבר התחלה של פיתוחים כמו דגמים חדשים, התפשטות לשאר חלקי מערכת המים – המיכל, המתזים לחלונות, הצנרת והמחברים. בשסתומים יש התחלות של פיתוחים לעוד סוגים במערכות השונות של הרכבים. כך המודל שנבנה בשנים האחרונות מבטיח עבודות רבות לשנים הבאות.
הקשיים הגדולים כיום עיקרם אינם טכנולוגיים. כאן הגבולות הם כמעט השמים. הבעיות שלנו הן ביכולת החדירה לקובעים במחלקות הרכש בחברות הרכב, בכוח שלנו לשכנע אותם שכדאי להם לעבוד איתנו. יש להם בדרך כלל ספקים מוכרים להם והם לא ממהרים להחליף אותם בנו. צריכים להיות מאוד אטרקטיביים במחירים, באיכות ובאמינות. זה לא קל ופשוט.
רכישת ארקל לא הייתה בתוכנית האסטרטגית של רביב. זה צץ פתאום במסגרת מה שנקרא "ניצול הזדמנויות". התהליך מתחילתו היה מורכב ורגיש מאוד. סוד ההצלחה היא היכולת שלנו להשאיר את ארקל כחטיבה עצמאית, ממשיכה לעשות מה שהיא יודעת לעשות טוב מאוד: לייצר ולפתח, בעיקר מוצרים גדולים למבנה הרכב. זאת היא עושה עם גרעין מצוין של צוות ניהולי ואנשי מקצוע מעולים. מאז הרכישה קיבלנו עבודות חדשות וגדולות המצריכות השקעות כספיות לא קטנות מכיסנו.
רוב העבודות מתבצעות במפעלים בחו"ל הקרובים למפעלי פסי-ההרכבה של הרכבים בארצות השונות. אלו עבודות ייצור של חלקים גדולים מאוד ולא הגיוני, כלכלית, לייצר אותם בארץ ולשלוח לכל העולם. ראינו במצגת תמונה מרשימה של כל החלקים שארקל מייצרת המתפרשים ויוצרים מין צללית של מכונית. עשרות חלקים גדולים לחברות שונות, בעיקר אופל, פורד ואחרים. ארקל מצליחה יפה מאוד, יכולותיה וחוכמתה הגדולים הם בשליטה הלוגיסטית על אספקת החלקים השונים ללקוחות בפרישה עולמית. בתוך שלושה ימים (!!!) המוצרים שהוזרקו בארקל מורכבים על מכוניות בפסי הייצור.
לקינוח סיפק אודי מעט מספרים שלא אפרסמם פה מחשש עין-הרע. אומר רק שהמכירות של רביב, בנותיה ונכדותיה המתוכננות ל-2010 יעמדו על .......... ₪. סכום מכובד מאוד לכל הדעות (תשאלו את מי שהיה בפגישה אם אתם רוצים לדעת את הסכום הנקוב).
יום עבודה
אני מנסה הפעם להרהר ולגעת בנושא מאוד מורכב ורגיש בחיי המפעלים ובחיי הקבוץ. נושא שלא יורד מסדר יומנו, ובדין. עוסקים בו המנהלים, החברים העובדים, בעלי תפקידים שונים הקשורים לאיוש מקומות העבודה בשני המפעלים ובקבוץ עצמו.
לקבוץ שני נכסים תעסוקתיים גדולים, מגוונים, רבי עניין והכנסה. בכל זאת מעטים החברים העובדים בהם. זאת ועוד: כל שאר ה"ענפים" שלנו בקבוץ עובדים בתקנים מלאים ולא מראים סימני הרחבה בתחום כוח האדם. המקומות הדינמיים ביותר, בעלי ההיצע הגדול ביותר למשרות חדשות,