קיבוץ רביבים 08-6562511

מתווה לדיון בחדרי זום – יום עיון "כל אלה בניי ובנותיי"

16/11/2020

מתווה לדיון בחדרי זום – יום עיון "כל אלה בניי ובנותיי"

כמעט סיכום: קניות על חשבון ההורים- ד"ר תמה חלפין

 

במהלך ישיבה בבניין המזכירות שבה נכחתי התפתח דיון בין עופר ורננה על הקניות שעושים בנים-תושבים על חשבון הוריהם. עופר, מנהל הקהילה אומר "יש כאן הורים שעושים בכל-בו ובחדר האוכל את כל הקניות לילדים שלהם". רננה מצטרפת לדבריו ומוסיפה "יש בנים שגרים פה כתושבים ואתה רואה את זה קורה באופן קבוע. צריך באופן דיסקרטי לטפל בזה. אני מוכנה להיות האיש הרע בעניין הזה".

לפני שנדון ב"טיפול הדיסקרטי" יש להבין את הבעיה: הִתרבות הבנים-תושבים בקיבוץ מציבה אתגר בפני הקיבוץ. לא פעם מעוניינים ההורים ה"גרעיניים" לעזור לילדיהם הנאנקים תחת עול יוקר המחייה וההוצאות הגדלות למול המשכורת הקבועה. מאחר שלרוב ההורים הקיבוצניקים אין מקורות כספיים עודפים פרט לתקציב האישי, שמחלק להם הקיבוץ ומספיק בדוחק לכלכלתם, הם מתקשים לסייע לבניהם. הדרך הנוחה והאפשרית לסיוע היא להתיר לבניהם לערוך את קניותיהם בתוך הקיבוץ (בחדר האוכל ובכל-בו) על חשבון תקציב ההורים. לכאורה נראה כי העניין כאן הוא מימון קניות המזון מתקציבם האישי של ההורים, אך לא על כך התרעומת. למחירי המזון בקיבוץ שני תעריפים שונים - לחבר ולתושב. בעוד התושב משלם מחיר מלא ואף יותר, כלומר הקיבוץ מרוויח מהמכירה (כמו כל מסעדה או חנות מכולת), המחיר שאותו משלמים החברים הוא מחיר עלות (בכל-בו) או מחיר מסובסד (בחדר האוכל, שאותו החליטו חברי הקיבוץ לסבסד גם בעידן הפרטת המזון). על כן, כאשר ההורים קונים עבור בניהם התושבים, הם מזכים אותם בסובסידיה שהקיבוץ מממן, ועל כך קובלים חברים רבים.

כלומר, כדי לסייע לבניהם ה"פרטיים", משתמשים הורי הבנים-תושבים במשאבי המשפחה הגדולה כולה. הסוגיה אשר עופר ורננה מציגים כעניין כלכלי מחזירה אותנו לשאלה שעלתה קודם - האם הבנים-תושבים הם ילדים-קולקטיביים, חלק מהמשפחה הגדולה, או שמא, מהרגע שבו הפסיקו לקחת חלק בשותפות הכלכלית של הקיבוץ, הם נותרים חלק מהמשפחה הקטנה בלבד?

 

בשעה הקרובה, יש לנו זמן בנחת, לשמוע ולהשמיע את התחושות והפרשנות שלנו לטקסט שמוצג כאן, מוזמנים.ות להיעזר בשאלות המנחות:

 

·         איך הרגשת כשקראת את הטקסט? האם יש לך נגיעה אישית דומה לסיפור שמתואר?

·         האם נכון לתת יחס מועדף לבני.ות הקיבוץ? האם בקיבוץ שלך יש הטבות לבני.ות הקיבוץ?

·         מה לדעתך עמדת ההורים כלפי בני ובנות הקיבוץ? איך זה בא לידי ביטוי בקיבוץ שלך?

·         מה לדעתך עמדת הקיבוץ לגבי קליטת הבנים והבנות?

·         איך המפגש בין בנים.ות הקיבוץ- ההורים- והקיבוץ בא לידי ביטוי בתפקיד שלך בקיבוץ?

·         ספרו על התמודדות אישית בתפקיד

חסר רכיב