חסר רכיב

ינקה סנד

ינקה סנד
-
11/08/1926 - 07/12/2014
תאריך לידה עבריא' באלול תרפ"ו
מקום לידהצֵ'נְסְטוֹחוֹבָה בפולין
שם האביוסף זק
שם האםהלנה
שם בן/בת הזוגאלכסנדר
שמות הילדיםיואב שנספה בכנרת, איתי ודניאל
שמות הנכדיםהרן, ינאי, הגר, יואב, מאיה ואיתמר אלכסנדר
מקצועסופרת
השכלהבאוניברסיטה ספרות צרפתית ופילוסופיה
תאריך פטירה עבריא' ט"ו בכסלו תשע"ה
מקום פטירהרביבים

י

ינקה סנד

 

בת הלנה ויוסף זק

 

יונת ובשמה הרשמי ינינה, בכינויה ינקה, נולדה ב-11 באוגוסט 1926, א' באלול תרפ"ו, בעיר צֵ'נְסְטוֹחוֹבָה בפולין. בבית דיברו פולנית. בילדותה למדה בבית ספר יסודי יהודי.

עם פרוץ מלחמת העולם השניה הצטרפה המשפחה לגטו ומפברואר 1943 שהתה ינקה בצד הארי שמחוץ לגטו וכך ניצלה. אחרי המלחמה שהתה שנה אחת בלודז', ושם ערכה את הביטאון של התנועה החלוצית 'דרור'.  שם פגשה את אלכסנדר, שנשלח לאירופה כדי לסייע בהעלאת פליטים יהודים לארץ. לאחר מכן נסעה לז'נבה ולמדה באוניברסיטה ספרות צרפתית ופילוסופיה. עם פרוץ מלחמת העצמאות החליטו השניים לשוב ארצה. יונת הפסיקה את לימודיה, והשניים עלו בדרכים בלתי לגאליות לארץ. בראשית קיץ 1948 הגיעו עם שיירות הלוחמים, לרביבים הנתונה במצור, ביתו של אלכסנדר.

 

ינקה עסקה בכתיבה, אבל גם שאפה להתערות בחיי הקיבוץ. היא עבדה בעיקר כמטפלת בבית תינוקות, עיסוק שמאד אהבה. היתה מעורה במאבקים ובדיונים בקיבוץ. ינקה היתה  מורה נערצת לספרות בבית ספר תיכון  ובאוניברסיטת בן גוריון.

ינקה ואלכסנדר כתבו יחד 10 ספרים. אחרי מות אלכסנדר כתבה ינקה לבדה ספר אחד, 'קאזיק'. ינקה הייתה גם מתרגמת מחוננת ומבוקשת, היא ניצלה את ידיעתה הפנומנלית בשפה העברית ואת שליטתה המופלאה בשפות שונות כדי לתרגם יצירות מן הספרות הצרפתית, הפולנית והרוסית.

ינקה נפטרה בביתה אור ליום א' ט"ו בכסלו תשע"ה,  7.12.2014, מוקפת אהבה ואוהבים בביתה שבקיבוץ רביבים.

 

לינקה ולאלכסנדר נולדו שלושה בנים: יואב שנספה בכנרת, איתי ודניאל.

נכדיה: הרן, ינאי, הגר, יואב, מאיה ואיתמר אלכסנדר.

חסר רכיב