קיבוץ רביבים 08-6562511

עלון 2537

18/12/2009
 

עלון 2537

אין להשתמש בחומר מתוך עלון רביבים לצורך פרסום באמצעי התקשורת.

 לקבלת אישור יש להתקשר למזכיר קיבוץ רביבים טל' 08-6562587.

הוצאה אינטרנטית  מנשה לוי

הודעה על הוצאת עלון לרשת קוראים המבקשים לקבל הודעה  עם הכנסת עלון

לרשת מתבקשים לשלוח הודעה עם כתובת ה EMAIL  שלהם  לכתובת   ml33@netvision.net.il

עלון קיבוץ רביבים

2537

18.12.09

מעלון לעלון

דוא"ל של העלון: alon.revivim@gmail.com  העורך:  נתאי פרץ

 

שבוע טוב,

הפעם רק תוכן הענינים והוא פשוט להפליא:

ברכות, תודות, ואלה תולדות, הודעות שונות, רסיסי, הלכתי ראיתי, משולחן מש"א,

ולקינוח – לביבות תפו"א.

לצערנו, ונקווה שלא לתמיד, שוב נעלם מדור החמור.

 

                                                                        חג שמח ושבת שלום

 

 

מזל טוב!

לחוגגים יום הולדת

13/12

לאורן בניה

עם גיוסך לצה"ל

ברכת הבית מלווה אותך

         צאתך לשלום ושובך בשלום!

אורלי ישראלוביץ'

15/12

פראוקה  רוזנטל

17/12

נטלי ואן-רור

17/12

יהודה שאולסקי

18/12

בת שבע שוורץ

19/12

יוסקה רותם

ביום חמישי 24/12 בשעה 17:00

נפגש במועדון לחבר

להשקת ספרו של דניאל ואסנת סנד

"מכתב מתוך בקבוק"

כולם מוזמנים, להתראות

יהודית שפר

מפגש צעירים ראשון יוצא לדרך!!!!
נפגש בשבת 19/12 בשעה 14:00 במועדון לחבר.
בתוכנית:
מפגש קצר עם ועדת בנים בהרכבה החדש.
מסיבת קזינו מטורפת הכוללת שולחנות בלאק ג'ק, פוקר, רולטה, סנוקר 
וטקסס הולד'ם
פרסים מובטחים למהמרים הכבדים
מצפים לראותכם
ועדת בנים ותרבות רביבים

נר זכרון לחודש טבת

יהודה הרץ  -  נפל בשיירה לחזעלה - א' בטבת תש"ח, 1947

אריה יחיאלי       }

ראובן וולטרה      }  נפלו במארב ליד ביר-עסלוג' - ג' בטבת תש"ח, 1947    

אורי ויינהבר       }

שלמה גלילי (סלי)  נפטר, י"ג בטבת תשס"ט, 2009

רוז לוין (אמא של רחל צחור) – נפטרה, כ"א בשבט תש"ן, 2004

יואל דה מלאך – נפטר, כ"ב בטבת תשס"ו, 2006

 מהתרבות


תודות לחנוכה:

ערב עם הראל -

תודה לרחלי על המועדון

לליאת לוי על הטיפול בחדר הארחה

ליוני היקר שלי על העריכה והחיסול

ליואב אורנשטיין על ההגברה

מצעד למפיונים -

ללריסה שעשתה את החג האחרון לאחר 7 שנות ריכוז חנוכה תודה רבה, תנוחי קצת ונשמח לקבל אותך חזרה לריכוז של חג אחר.

לקאטי ללויה המחליפה הטרייה של לריסה - תודה רבה.

לבן שר איש האשכולות - על העריכה, החיסול, הכנת החנוכיה הגדולה, פיזור הפנסים ועוד הרבה לוגיסטיקה ולחיים פרחי שעזר לו.

לצוות ההגברה - דימה גולובינסקי וילדי הנעורים - אורטל חקשור, רותם מועלם, ניצן רם

לצוות התאורה - כתריאל ומעיין ארז

ולכל השותפים 

לזהר שר על השוקו הנפלא שנעלם בשתי שניות

לצוות הכל בו על ההזמנות

לברבי שאול על חלוקת הלמפיונים לבתי ילדים

לאלחנדרו ודניאל גרול על הכנת הלמפיונים

לילדי הנעורים שבכל חג עושים עבודה נהדרת - יזהר, ניצן, מעיין, לי, גיא, יונתן גוטקה ויותם דמרי.

ולכל אלה שהשתתפו בתכנית הערב - כיתת בר המצוה אירוס ומדריכיהם – מרוץ הלפיד, לכל הקוראים, השרים, המנגנים והרוקדים.

ולכל מי שבא ונהנה

נתראה במסיבת ראש השנה האזרחית שתתקיים השנה ב-01/01/10 בחדר אוכל בנושא המערב הפרוע!!! תתחילו להתכונן!!!    

שבת שלום, אנה סלוצקר

מהתרבות
ואלה תולדות.....רביבים
שיחה עם אודי

 

ואלה תולדות.....רביבים                כתב יענקל'ה שמש

 

בעלייה על הקרקע, לרוב בקרבת ישובים ערביים, היה צורך בדובר ערבית למטרת קיום קשרים עם השכנים הבדואים. המוסדות המיישבים קיימו קורסים בערבית, בהם הכשירו  דוברי ערבית שהיוו מקשרים בין ישובם לבין השכנים הערבים וכנציגי הישוב בפני השלטון הבריטי. הם כונו 'מוכתרים'. במלחמת העולם השנייה, חבר המופתי חג' אמין אל חוסיני, למדינות הציר - גרמניה ואיטליה. צבא הציר, בראשות גנרל רומל, עמד בשערי מצרים והיה חשש שבמלחמת הבליץ יצליחו להגיע, דרך מצרים וארץ ישראל, עד לעיראק ומקורות הנפט העיקריים ייפלו בידיהם. הבריטים ידעו כי אין לסמוך על הערבים וכי היהודים הם היחידים במזרח התיכון שאפשר לסמוך עליהם (למרות חוקי הספר הלבן). בן גוריון אף הכריז "אנו נלחם שכם אחד עם הבריטים כאילו אין ספר לבן ונלחם בחוקי הספר הלבן כאילו אין מלחמה". הם סמכו על היהודים ואפשרו להקים את שלושת המצפים בנגב. מאיר ירושלמי, המכונה קוצי, גוייס לפלמ"ח ובמסגרתו נשלח ללבנון כמסתערב.                                      

לאחר שהבריטים הביסו את הכוחות הצרפתים, הקימו ממשלת וישי מלבנון וסוריה שהיו בנות ברית עם גרמניה, מחנות לצבא. את העבודה נהלה "סולל בונה". דוד הכהן, ממנהליה הבכירים של "סולל בונה", שילב את קוצי בעבודה בין הערבים הרבים שהעסיק והיה היחיד שידע את זהותו האמיתית.

יום אחד ראה קוצי, מבעד לדלת פתוחה של צריף, את עיתון "דבר" מונח על השולחן. באין איש בצריף, נטל את העתון כדי לדעת מה מתרחש בארץ ובעולם. לרוע מזלו, בצאתו מהצריף נתקל באחד ממנהלי העבודה וזה הפליא בו מכותיו בבעיטות, סטירות וקללות ברוסית "יוב טה פה יו מט", "ערבי מלוכלך". להצדקתו אמר קוצי בערבית "לעטוף את האוכל שלי לקחתי את הנייר". הוא פוטר מהעבודה. דוד הכהן שיבץ אותו בעבודה במחנה אחר.                                                    

בשנת 1943, כשעלו שלושת המצפים - בית אשל, גבולות ורביבים על הקרקע,  בקשה מזכירות רביבים מיגאל אלון לשחרר את קוצי השולט בערבית ואנגלית. יגאל הסכים, קוצי שוחרר והיה  בשלישייה שירדה למצפה רביבים. הם הגיעו למצפה עם משאית עמוסה מצרכים, ציוד וטרקטור. על גבעה שבתחתיתה חצובה מערה, פגשו את השומרים מטעם הקרן הקימת - אבו תרבוש ועודה אבו מעמר. עמינדב אלטשולר הודיע להם מראש שיבואו השלושה. השומרים הבדואים סייעו להם לפרוק את הציוד והשלושה השתכנו במערה.

למחרת השכימו לעבוד ולארגן את המחנה. בטרקטור זחל מסוג קאטרפילר 2D פתחו תלם סביב הקרקעות שרכשה הקרן הקימת וכך סימנו את הגבולות. חריש התלם ארך שבעה ימים.

לאחר מכן עסקו בעריכת תצפיות וניסיונות. כל הידע שנצבר בצפון הארץ - משפלת יהודה והשרון, מהעמקים ומהגליל, לא תאם כלל לאזור הנגב. הן הקרקע ומזג האוויר והן תושבי הנגב  הבדואים. לאחר תקופה קצרה של שהותם במקום, דרש מהם הצבא הבריטי, לעזוב המקום לזמן מה. את כל הציוד הנייד – הטרקטור והמחרשה וכולי, אחסנו במערה, נעלו את הדלת וחזרו לפלוגה בראשון. הם דווחו למזכירות את אשר עשו עד כה וכי יש עבודה רבה וצריך לתגבר אותם בחברים נוספים.       

הצבא הבריטי בחן את עמידותם של טנקים, מייצור חדש, בפני קלעי תותחים. הם הציבו שלשה טנקים וירו בהם. כשהסתיים הניסיון, אפשרו לכולם לחזור למצפה. למזלם, המנועי בטנקים הפגועים נשארו שלמים, פורקו בניצוחו של דריו מנהל המוסך ונמכרו לעין גב וגנוסר, כדי שישתמשו בהם בסירות הדיג.

על משאית שמו חפצים נוספים - תחנה מטאורולוגית ומזון הנחוץ להם ולעוד שלש ה שהצטרפו אליהם. שמואליק איסקוב הנהג הסיע אותם למצפה בנגב.

שש שעות ארכה הנסיעה.

עתה, בתוספת כוח אדם, עבדו ימים ארוכים, מלווים כישלונות והצלחות, כדי לאגור ידע בהכרת הנגב. ביומיים הראשונים אכלו אוכל טרי, מאכלי חלב וירקות. באין מקרר, אכלו בשאר הימים שימורי קטניות מקופסאות. יום אחד ביקשו מקוצי, כבן העדה הבוכרית שהאורז מרכיב עיקרי במאכליהם, לבשל אורז. אמר קוצי: בבית הורי אכלתי הרבה אורז ואני אוהב אורז, אבל מעולם לא בישלתי אורז. בלית ברירה ניסה קוצי. לקח שש צלחות אורז, שם בתוך סיר הוסיף מים ושפת את הסיר על פרימוס דולק. המים רתחו, תוך השמעת קולות בעבוע, האורז תפח וגלש מהסיר...

רסיסי רביב – רבל מאירקה לוין


שיחה עם אודי

אני מקיים את הבטחתי להעמיק יותר בנושא המשא ומתן בין רביב לרבל על מחירי ההזרקה: "כמה תשלם רבל לרביב על החלקים המוזרקים ברבל"? ומראיין את אודי, המייצג, כמובן, את רביב בלבד.

 "עד להנפקת רבל, בהיותנו מפעלים פרטיים יכולנו להגדיר את מערכת היחסים בינינו באופן חופשי תוך שמירה על האינטרסים של כל צד וצד. רביב, כהרגלה מייצגת מול הלקוחות אחריות מלאה בכל הקשור לאמצעי הייצור ולייצור עצמו וככאלה אנחנו ושכמונו בשוק הרכב מעמיסים על מחיר המוצר עוד עלויות משמעותיות המייצגות את תפיסת האחריות המלאה. רבל מצידה שאפה תמיד לקבלת אותה אחריות מלאה אך הפעילה כמקובל לחצים כבדים להורדת מחירים בעיקר בטוענה שהמחירים בשוק נמוכים משמעותית. השוק מלא במפעלי הזרקה שכמנהגם מוכרים שעות הזרקה בלבד ובמקרה כזה ההפרש בין המחיר שרביב גובה לבין זה שאותו קבלן גובה, יכול להיות משמעותי מאוד.

"מההנפקה השתנה המצב, קיימת התחייבות של רבל כלפי הציבור המושקע בה לעבוד בשוק החופשי והתחרותי ועל-ידי כך להוזיל את העלויות. במקרה בו רבל לא תפעל כך ובייחוד בכל הנוגע לעסקאות עם גורמים קשורים (רביבים או רביב) תיחשד זו כפוגעת ברווחיותה על חשבון רווחיות יתר של חברת האם. זאת ועוד: רבל התפתחה מאוד בשנים האחרונות ופיתחה יכולות עצמאיות שבעבר הלא רחוק טופלו ע"י גורמים ברביב כדוגמא: טיפול בחומרי הגלם, ובניית תבניות. התפתחות זו מייתרת במידה מסוימת את זכות רביב לגבות מחיר נוסף על שירותים אלו. בד בבד רבל התבקשה על-ידי רביב לצמצם את פעילותה ברביב בשל הצורך להגביל את התלות של רביב ברבל. בקשה זו הביאה את רבל לחפש ולמצוא ספקים שהמחירים שלהם נמוכים ממחירי רביב ומייצגים את מחירי השוק התחרותי. עדיין יש יתרון לרבל לעבוד עם רביב בגלל ההיכרות, הקרבה הפיזית, וכו', אך זה לא מנע ממנה לבחון בפועל ספקים אחרים ואף לפתח מולם שיגרת עבודה סבירה.

 

"במצב הזה רביב ניצבת מול שתי אפשרויות: האחת, להיענות לדרישות ולהוריד מחירים, והשנייה, להינתק יותר ויותר מרבל כלקוח. לא נרצה, בשלב זה, להעמיד מכונות ולכן מן הסתם נצטרך להוריד מחירים, ולהתאים את אופן פעילותנו מול רבל. ברור שלרביב לא יהיה מנוס, הן מלהמשיך ולחפש לקוחות ומוצרים נוספים ברמת רווחיות רגילה, והן מלחפש דרכים נוספות להתייעלות וחיסכון שיפצו על ירידת הרווחיות מול רבל. זהו תהליך שאנחנו עוסקים בו זמן רב וניצניו כבר נראים. הצמצום של רבל יכול וצריך לדרבן אותנו לדחוף את התהליך ביתר שאת".

רציתי לשמוע מאודי בהמשך האם הוא שותף לתחושה שלי ושל קוראי, חברי הקבוץ, שרבל עושה הכול כדי להתנתק מרביב ומרביבים - התנתקות פיזית לבאר-שבע והתנתקות כלכלית. התנתקות שמשמעותה בסופו של דבר הפסד כספי לקבוץ: "הסיבה שרבל מעוניינת לעבור לב"ש נובעת קודם כל מההכרח במציאת מקום הולם לפעילותה, נכון להיום האתר ברביבים אינו מספק את הצרכים ואף גורם נזק. העובדה שרבל יצאה מחלצינו (חברת בת), לא נותן לרביב אפשרות להתערב בשיקולים הכלכליים העצמאיים של רבל, ובעיקר אחרי ההנפקה. אין לנו אפשרות להכתיב לרבל החלטות כלכליות אפילו אם יש לנו רוב קטן בדירקטוריון. וליחסים האישיים... לאילו אין השפעה על הרצון הנכון של רבל להיות תחרותית ורווחית יותר".

 שיתוף פעולה

המשבר הכלכלי וספיחיו הפגישו את רביב ונטפים לשיתוף פעולה, לנטפים עודף מכונות הזרקה ולרביב חוסר בהן. שני המפעלים נשכרים מהמפגש העסקי הזה.   לאחרונה התקשינו להזריק תבנית חדשה של טרב – כיסויים צבעוניים למשענות הראש – הפיתוח האחרון. הכיסויים אמורים להשתלב עם הגוונים השונים של ריפודי הכסאות , למעלה מ-20 גוונים שונים! ברביב לא הצלחנו להגיע לגוונים שטרב ביקשה. לנטפים יש מכונת הזרקה מצוידת בחלזונות המתאימים במיוחד לערבוב צבע בדיוק מקסימלי. הזרקת הנסיון שם שיפרה מאוד את התוצאות הצבעוניות ועכשיו נחכה לאישור הלקוח.

הארוע השנתי של רבל

ביום חמישי התכנסו עובדי רבל ובני זוגם לארוע סוף השנה המסורתי מזה כמה שנים. סביב שולחנות בסידור המזכיר לילות – שבת שלנו מלפני שני עשורים, עם בר משקאות קרים וחמים, עם תאורה, הגברה וכל הנדרש לארוע מושקע ומכובד – ישבו כ- 250 עובדים שפינו לעצמם ערב לבילוי משותף.

הערב נפתח בהופעת קוסם – טלפט שהדהים את הקהל ביכולת קריאת מחשבות (או גניבת הדעת, למי שלא מאמין) אחריו הוזמן הקהל לארוחה עשירה שלאחריה עלה ניר אלימלך על הבמה וברך את העובדים בתיאור ממצה של השנה שעברה.  

"השנה דמתה לסרט הודי: בהתחלה דרמה גדולה, בהמשך מתח רב ולבסוף – סוף טוב. ברבעון הראשון – הפסדים כבדים, חששות, צעדים כואבים. ברבעון השני – מטוטלת – עליות וירידות, חריקות שיניים, קשיים רבים. ברבעון השלישי – התאוששות ורווחים. הרבעון הרביעי, שאנחנו לקראת סופו, מראה סימנים דומים לטובה כשרבל סין מובילה בביצועיה. ובשנה הבאה: אנחנו מתכננים גידול במכירות – 130%, פריצה לשווקים חדשים ומקווים גם לחנוך את האתר החדש בבאר שבע".

לאחר הברכה עלתה על הבמה להקת רוק שניגנה את להיטי שנות השמונים – הפופ והרוק של הדור הקודם. המוסיקה הניעה את העובדים והרקידה אותם, וחדר האוכל חזר לנעוריו.

עדנה ממשאבי אנוש של רבל עמדה מאחורי הערב כשאנה וחופית ניצחו על ההפקה בעזרת הצוותים של התרבות והנעורים.

ביקור משלחת VW

משלחת מכובדת הגיעה מקונצרן המכוניות VW. העילה לבואם  - עדיין לא נפתרו כל הבעיות בייצור המתזים אצלנו והם החליטו לבדוק מקרוב איך אנחנו מתקדמים ועובדים בכל התהליכים הקשורים לייצור המתזים לפנסי הקסנון. זהו פרוייקט שהולך ומתפתח ותופס תאוצה והם היו מודאגים – משום שאנחנו לא לגמרי מוכנים.

קפדנותם של אנשי VW לא צריכה להפתיע אותנו. רמת הנקיון והסדר, הארגון והיעילות שהם דורשים מאיתנו מובנת, אך כלל לא פשוטה. (צריך כמה "ייקים" בכל מחלקה כדי שנוכל אולי להידמות אליהם) הדרישה היא אפס תקלות, עבודה ב"תהליך נקי" בכל אביזרי הבטיחות של הרכבים ולכן הם הגיבו בקפדנות על פיזור חומר גלם גרוס מהמגרסה לאריזות ולכל הסביבה, או לשק פתוח שבו פירפר פרפר שגסס מהרעלת פורמלדהיד...

לכן, למרות שהביקור עלה יפה והסיכום היה חיובי, קיבלנו הערות לא פשוטות בעיקר בנושאי הסדר והנקיון. כל נסיונותינו לרמוז להם שהמפעל לא הוקם על שטח יער מבוער אלא בלב המדבר, עם החול, האבק והסופות – "כן?, דווקא לכן צריך להקפיד פי 100..." גרגר כזה של חומר גרוס שיגיע למוצר הסופי, יורכב על אחת המכוניות וברגע קריטי יסתום את הצנרת או הדיזה – יכול לגרום לנזק רב.

הביקור שהתקיים ביום שישי תפס את מחלקת התבניות כשהיא מצוחצחת. המשלחת מקווה שבביקור הבא כך תראה גם מחלקת ההזרקה...

בינתיים יצאו רפאל וצחי לביקור ב-VW  ובאאודי לגבי המשך התקשרותנו איתם בפיתוח והזרקת הדורות הבאים של המתזים.

 

חנוכה חג הזיתים

ערב חנוכה העביר המורה עו"ד עתי קוה שיעור על מקורות חנוכה. בין היתר הביא לשומעים המופתעים את דברי התנא יהודה בן בתירא (חי בבבל) שחנוכה נקבע כזמן להבאת ביכורי זיתים שאינם בשלים בחג הביכורים וניתנה להם "אורכה" עד חנוכה. כך היה חג החנוכה מועד בו חגגו את סיום המסיק. ואין להכביר מילים על הקשר בין חנוכה, שמן וזיתים.  (א"ש)

 

הדלתות פתוחות לרווחה

ביום ראשון השבוע הופתעו עובדי המזכירות לראות שכל הדלתות למשרדים נפתחו לקראתם מבלי שסובבו את המפתח. מהר מאד התברר שפורצים בקרו במזכירות בשעות הלילה המאוחרות, נטרלו את האזעקה, שברו את כל המנעולים וחפשו את הכספת של רביבים. לשמחתנו ולצערם יצאו בידיים ריקות. הנגרים עובדים על תיקון הדלתות.  (ב"ש)

חסר רכיב